Książki opublikowane

 

Paliwowe pompy zasilające tłokowych silników spalinowych

Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, Warszawa 1976.

 

Monograficzne ujęcie zagadnień dotyczących układów ciśnieniowego zasilania paliwem silników spalinowych. Przedstawiono zasady systematyki i charakterystyki pomp. Omówiono problemy konstrukcyjne i obliczeniowe elementów i zespołów pomp. Przedstawiono podstawy racjonalnej eksploatacji i wpływu warunków otoczenia na parametry pracy pomp.

 

Laboratorium silników spalinowych

(współautorstwo)

Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej, Łódź 1986.

 

Książka poświęcona jest badaniom i diagnostyce tłokowych silników spalinowych i ich osprzętu. Zawarto w niej opis stosowanych metod badań oraz urządzeń i aparatury pomiarowej ze szczególnym uwzględnieniem tej aparatury, z którą studenci będą mieli do czynienia w trakcie wykonywania ćwiczeń laboratoryjnych w Instytucie Pojazdów Politechniki Łódzkiej. Przedstawione metody badań jak i przegląd ćwiczeń laboratoryjnych dotyczą przede wszystkim niedoładowanych silników małych i średnich mocy w zastosowaniu trakcyjnym lub przemysłowym. Książka przeznaczona jest głównie dla studentów specjalności „Samochody i Ciągniki” oraz innych z przedmiotami „Silniki Spalinowe”. Może być także przydatna dla inżynieryjno-technicznych pracowników zaplecza przemysłowego zajmujących się badaniami i eksploatacją silników spalinowych.

 

Spalinowe napędy jachtów

Wydawnictwo Morskie, Gdańsk 1987.

 

Zawarty w książce materiał obejmuje napędy jachtów wyposażone w tłokowe silniki spalinowe o rozpiętości mocy od kilku do około dwustu kilowatów. Wiele zagadnień przedstawionych w książce odnosi się również do napędów o większych mocach. Treść książki obejmuje , między innymi, opis charakterystycznych cech stosowanych napędów, sił działających na jacht w ruchu, oporów hydrodynamicznych i doboru napędu. Przy omawianiu budowy i działania silników spalinowych, szczególny nacisk położono na wbudowane silniki o zapłonie samoczynnym (silniki Diesla), które stosowane są najczęściej w napędach jachtów morskich. Stosunkowo dużo miejsca poświęcono przekładniom, wałom śrubowym i śrubom napędowym. Poruszono także zagadnienia związane z montażem napędów w jachcie, zabudową instalacji silnikowych i inne.

Książka przeznaczona jest dla użytkowników jachtów i może być także przydatna tym, którzy zajmują się doborem i projektowaniem spalinowych napędów jachtów.

Badania aparatury paliwowej wysokoprężnych silników spalinowych

Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej, Łódź 1994.

 

Omówiono techniki pomiarowe stosowane w badaniach aparatury paliwowej wysokoprężnych silników spalinowych. Oprócz tych technik przedstawiono przykładowo niektóre wyniki badań z ich interpretacją. Poszczególne zagadnienia zostały tak dobrane i opracowane, aby dały obraz badań wykonywanych w dziedzinie aparatury paliwowej. Niektóre zagadnienia, a w szczególności interpretacje pewnych zjawisk, sa publikowane w takiej postaci po raz pierwszy. Tak przedstawiony materiał nie ma odpowiednika w żadnej zwartej publikacji na krajowym rynku wydawniczym. Monografia jest przeznaczona dla studentów słuchających wykładów z takich przedmiotów, jak badania samochodów i silników oraz osprzęt silników spalinowych. Może ona stanowić stałą pomoc przy wykonywaniu ćwiczeń w specjalistycznym laboratorium silnikowym oraz badawczych prac dyplomowych. Monografia została napisana także z myślą o słuchaczach studiów doktoranckich i podyplomowych na Wydziale Mechanicznym. Może być ona także przydatna dla inżynieryjno-technicznych pracowników zaplecza przemysłowego zajmujących się badaniami i eksploatacją silników spalinowych.

Encyklopedia Żeglarstwa

 

Pod redakcją Jacka Czajewskiego

(współautorstwo)

Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1996.

To pierwsza polska, a prawdopodobnie również jedna z pierwszych w świecie encyklopedia poświęcona szczególnej dyscyplinie sportu, jaką jest żeglarstwo. Obejmuje całokształt żeglarskiej wiedzy. Wśród rozmaitych barwnie ilustrowanych zagadnień znajdują się hasła opracowane przez współautora, obejmujące spalinowe napędy jachtów, a więc silniki spalinowe, przekładnie redukcyjno-nawrotne, linie wałów oraz śruby napędowe. jest to książka i dla żeglujących po morzu, i dla spędzających urlopy na jeziorach, żeglarzy, deskarzy, kajakarzy, motorowodniaków i bojerowców.

Tendencje w zasilaniu szybkoobrotowych silników o zapłonie samoczynnym

Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej 1998.

 

Monografia poświęcona jest wysokociśnieniowym układom wtrysku paliwa szybkoobrotowych silników spalinowych. Układy wytwarzające wysokie ciśnienia wtrysku rzędu 200 MPa są nowymi rozwiązaniami i stanowią przełom w dotychczas stosowanych technikach wtryskowego zasilania silników o zapłonie samoczynnym. Dzięki nim udaje się istotnie zmniejszyć zawartość szkodliwych składników w spalinach, a szczególnie zawartość cząstek stałych. Zwrócono w niej uwagę na konieczność ograniczania emisji szkodliwych składników spalin silników o zapłonie samoczynnym w świetle norm ustanawianych przez Europejską Wspólnotę Gospodarczą. Sprecyzowano wymagania jakie powinny spełniać układy zasilania ekologicznych silników. Następnie przedstawiono rozwiązania wysokociśnieniowych układów zasilania silników przeznaczonych do napędu samochodów, jednostek pływających oraz maszyn roboczych. Omówiono sterowanie zasilaniem, ograniczenia w podnoszeniu ciśnienia wtrysku oraz dokonano porównania przedstawionych układów zasilania.

W monografii wykorzystano materiały z badań prowadzonych przez autora w ramach projektu badawczego p.t.: „Optymalizacja wysokociśnieniowego bezpośredniego wtrysku paliwa w silniku o zapłonie samoczynnym”, finansowanego przez Komitet Badań Naukowych w latach 1997 do 2000.

 

Studium przebiegów ciśnień paliwa i ruchu iglicy rozpylacza w układach wtryskowych silników o zapłonie samoczynnym

(praca habilitacyjna)

 

Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej, Łódź 2000.

 

Praca dotyczy badań przebiegów ciśnień i ruchów iglicy rozpylacza w układach wtryskowych silników o zapłonie samoczynnym. Celem jej było rozpoznanie parametrów tych przebiegów oraz powiązanie ich z niektórymi procesami i zjawiskami zachodzącymi w układach wtryskowych i w silniku.

Przedstawiono w niej badania konwencjonalnych układów wtryskowych oraz niekonwencjonalnych układów, sterowanych elektronicznie, które zaledwie kilka lat temu weszły do eksploatacji i stanowią przełom w technikach zasilania silników o zapłonie samoczynnym. Ich charakterystyczną cechą są między innymi bardzo wysokie ciśnienia wtrysku osiągające wartość 200 MPa.

W badaniach układów konwencjonalnych uwzględniono przebiegi ciśnień w podłużnych i poprzecznych przekrojach paliwowych kanałów i szczelin, a także poprzeczne ruchy iglicy rozpylacza. Omówiono odkształcenia pierścieniowej szczeliny i gniazda rozpylacza podczas wtrysku paliwa oraz wpływ położenia czujnika na mierzony przebieg ciśnienia.

Przeprowadzono badania przebiegów ciśnień i wtrysku paliwa w układach niekonwencjonalnych, takich jak pompowtryskiwacze i Common Rail, na stołach probierczych i na silniku. W oparciu o nie zinterpretowano niektóre zjawiska towarzyszące wysokociśnieniowemu wtryskowi paliwa. Podano ograniczenia w zwiększaniu ciśnienia wtrysku. Na zakończenie przedstawiono wizję przyszłościowych układów wtryskowych.

 

Układy wtryskowe Common Rail

Wydawnictwo MiW, Łódź 2001.

 

W monografii przedstawiono rozwiązania konstrukcyjne, właściwości, model matematyczny i sterowanie procesem wtrysku, a także techniki badań najbardziej rozwijających się w chwili obecnej układów wtryskowych Common Rail szybkoobrotowych silników o zapłonie samoczynnym z wtryskiem bezpośrednim. Wykorzystano w niej materiały pochodzące z najnowszych publikacji oraz z badań prowadzonych przez autora w Instytucie Pojazdów Politechniki Łódzkiej w latach 1997 do 2000. Badania te, wykonane w ramach projektu badawczego pt. Optymalizacja wysokociśnieniowego bezpośredniego wtrysku paliwa w silniku o zapłonie samoczynnym, były finansowane przez Komitet Badań Naukowych w Warszawie.

Celem, przyświecającym napisaniu tej monografii, było wypełnienie tematycznej luki w postaci zwartego opracowania, zarówno na polskim jak i zagranicznym rynku wydawniczym. Potrzeba takiej publikacji wydaje się być szczególnie uzasadniona jeśli uwzględni się fakt, że Common Rail stanowi, „Nowy rozdział w technikach dieslowskiego wtrysku”, jak określono to w jednym z numerów czasopisma Motortechnische Zeitschrift.

Monografia przeznaczona jest dla studentów wyższych uczelni technicznych i inżynierów zajmujących się zagadnieniami silników spalinowych o różnych zastosowaniach oraz dla osób szczególnie zainteresowanych motoryzacją.

Bezkrzywkowy magnetoelektryczny rozrząd

czterosuwowego silnika spalinowego

Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej, Łódź 2007.

 

Monografia dotyczy nowego zagadnienia w dziedzinie silników spalinowych, a mianowicie rozrządu bezkrzywkowego.

Przedstawiono w niej koncepcję i teoretyczne podstawy bezkrzywkowego magnetoelektrycznego rozrządu, w którym zawory napędzane są tylko za pomocą siły elektrodynamicznej zmieniającej swój zwrot. Pozwoliło to, poza wałami rozrządu, popychaczami i dźwigniami zaworowymi, wyeliminować z silnika czterosuwowego także sprężyny zaworowe. Wymagany docisk zaworów do ich gniazd zrealizowano za pomocą również siły elektrodynamicznej.

Zaprezentowano doświadczalne projekty, prototypy, obliczenia i badania eksperymentalne rozrządu magnetoelektrycznego.

Na podstawie uzyskanych wyników badań i analiz stwierdzono, że rozrząd magnetoelektryczny charakteryzuje się zmiennością wszystkich geometrycznych parametrów. Można dzięki temu kształtować przebiegi wzniosu zaworów, uzyskując przebiegi o zmiennych skokach, początkach i końcach, a zatem przebiegi o zmiennych fazach. Takie właściwości rozrządu pozwolą w silniku spalinowym realizować różne opcje wymiany ładunku, wyłączanie z pracy dowolnego cylindra i dowolnej liczby cylindrów, hamowanie silnikiem, nawrotność silnika i wiele innych funkcji.

Bezkrzywkowy magnetoelektryczny rozrząd jest rozwiązaniem opartym na polskim wynalazku, którego współtwórcą jest autor niniejszej monografii. Różni się on istotnie od rozrządów badanych przez wiodące w świecie instytuty i firmy silnikowe. Rozrządy te bowiem oparte są na innych koncepcjach, zwykle elektromechanicznych i nie posiadają wszystkich możliwości rozrządu magnetoelektrycznego.

Materiał zawarty w monografii został zaczerpnięty z badań prowadzonych przez autora w ramach projektów badawczych finansowanych przez Komitet Badań Naukowych, a później Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego.

Do monografii załączono płytę DVD z filmem przedstawiającym badania rozrządu magnetoelektrycznego.

 

Dieslowskie napędy jachtów

Wydawca: Studio M, Łódź 2012.

Format B5, 416 stron, twarda oprawa

 

 

W morskiej literaturze naukowo-technicznej i popularnej znajduje się wiele publikacji poświęconych teorii, konstrukcji, technologii i eksploatacji jachtów. Brak jest natomiast na polskim jak i zagranicznych rynkach wydawniczych zwartych publikacji ujmujących kompleksowo zagadnienia napędów mechanicznych jachtów, nazywanych także napędami spalinowymi, których źródłem są tłokowe silniki spalinowe, głównie silniki Diesla.

Wydaje sie, że brak zwartych publikacji z dziedziny napędów mechanicznych jachtów może uzupełnić niniejsza książka pt. Dieslowskie napędy jachtów.

Zawarty w książce materiał obejmuje napędy wyposażone w silniki Diesla o dużym zakresie mocy znamionowych, od kilku do około tysiąca kilowatów. W wymienionym zakresie mocy mieszczą się silniki napędowe jachtów żaglowych, motorowo-żaglowych, motorowych oraz żaglowców. Treść książki obejmuje, między innymi, zagadnienia dotyczące: istoty, podziału i właściwości napędów, oporów hydrodynamicznych, sił działających na napędzany jacht, budowy i działania silnika, zasilania silników paliwem, doładowania silników, toksyczności silników, budowy i działania przekładni redukcyjno-nawrotnych, wałów i śrub napędowych i współpracy śruby z silnikiem. W większości rozdziałów poruszających wymienione zagadnienia zamieszczono również uwagi eksploatacyjne. Niektóre zagadnienia eksploatacyjne wydzielono w postaci tematów zebranych w piątej części książki. Przedstawiono tam obsługę napędów, a także niektóre uszkodzenia elementów napędowych. W szóstej części książki podano przykłady konstrukcji silników Diesla i napędów niektórych jachtów. Na końcu książki załączono mały słownik angielsko-polski podstawowych terminów z dziedziny dieslowskich napędów jachtów.

Książka przeznaczona jest dla szerokiego kręgu odbiorców zajmujących się projektowaniem, budową i eksploatacja jachtów wyposażonych w dieslowskie napędy. Mogą z niej korzystać studenci uczelni technicznych, morskich i akademii wychowania fizycznego, a także uczniowie szkół średnich tych kierunków nauczania, na których wykładane są przedmioty związane z budowa i eksploatacją silników spalinowych oraz napędów jednostek pływających. Może być ona także przydatna dla inżynieryjno-technicznych pracowników przemysłu zajmujących się budową, badaniami i eksploatacją napędów spalinowych oraz jachtów.

 


Strona autorska. kzbierski@wp.pl