Książki opublikowane
![]() |
Paliwowe
pompy zasilające tłokowych silników spalinowych
Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, Warszawa 1976. Monograficzne ujęcie zagadnień dotyczących układów ciśnieniowego zasilania paliwem silników spalinowych. Przedstawiono zasady systematyki i charakterystyki pomp. Omówiono problemy konstrukcyjne i obliczeniowe elementów i zespołów pomp. Przedstawiono podstawy racjonalnej eksploatacji i wpływu warunków otoczenia na parametry pracy pomp. |
![]() |
Laboratorium
silników spalinowych
(współautorstwo) Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej, Łódź 1986. Książka poświęcona jest
badaniom i diagnostyce tłokowych silników spalinowych i
ich osprzętu. Zawarto w niej opis stosowanych metod
badań oraz urządzeń i aparatury pomiarowej ze
szczególnym uwzględnieniem tej aparatury, z którą
studenci będą mieli do czynienia w trakcie wykonywania
ćwiczeń laboratoryjnych w Instytucie Pojazdów
Politechniki Łódzkiej. Przedstawione metody badań jak
i przegląd ćwiczeń laboratoryjnych dotyczą przede
wszystkim niedoładowanych silników małych i średnich
mocy w zastosowaniu trakcyjnym lub przemysłowym.
Książka przeznaczona jest głównie dla studentów
specjalności „Samochody i Ciągniki” oraz innych z
przedmiotami „Silniki Spalinowe”. Może być także
przydatna dla inżynieryjno-technicznych pracowników
zaplecza przemysłowego zajmujących się badaniami i
eksploatacją silników spalinowych. |
![]() |
Spalinowe
napędy jachtów
Wydawnictwo Morskie, Gdańsk 1987. Zawarty w książce materiał obejmuje napędy jachtów wyposażone w tłokowe silniki spalinowe o rozpiętości mocy od kilku do około dwustu kilowatów. Wiele zagadnień przedstawionych w książce odnosi się również do napędów o większych mocach. Treść książki obejmuje , między innymi, opis charakterystycznych cech stosowanych napędów, sił działających na jacht w ruchu, oporów hydrodynamicznych i doboru napędu. Przy omawianiu budowy i działania silników spalinowych, szczególny nacisk położono na wbudowane silniki o zapłonie samoczynnym (silniki Diesla), które stosowane są najczęściej w napędach jachtów morskich. Stosunkowo dużo miejsca poświęcono przekładniom, wałom śrubowym i śrubom napędowym. Poruszono także zagadnienia związane z montażem napędów w jachcie, zabudową instalacji silnikowych i inne. Książka przeznaczona jest dla użytkowników jachtów i może być także przydatna tym, którzy zajmują się doborem i projektowaniem spalinowych napędów jachtów. |
![]() |
Badania aparatury paliwowej wysokoprężnych silników spalinowychWydawnictwo Politechniki Łódzkiej, Łódź 1994. Omówiono techniki pomiarowe stosowane w badaniach aparatury paliwowej wysokoprężnych silników spalinowych. Oprócz tych technik przedstawiono przykładowo niektóre wyniki badań z ich interpretacją. Poszczególne zagadnienia zostały tak dobrane i opracowane, aby dały obraz badań wykonywanych w dziedzinie aparatury paliwowej. Niektóre zagadnienia, a w szczególności interpretacje pewnych zjawisk, sa publikowane w takiej postaci po raz pierwszy. Tak przedstawiony materiał nie ma odpowiednika w żadnej zwartej publikacji na krajowym rynku wydawniczym. Monografia jest przeznaczona dla studentów słuchających wykładów z takich przedmiotów, jak badania samochodów i silników oraz osprzęt silników spalinowych. Może ona stanowić stałą pomoc przy wykonywaniu ćwiczeń w specjalistycznym laboratorium silnikowym oraz badawczych prac dyplomowych. Monografia została napisana także z myślą o słuchaczach studiów doktoranckich i podyplomowych na Wydziale Mechanicznym. Może być ona także przydatna dla inżynieryjno-technicznych pracowników zaplecza przemysłowego zajmujących się badaniami i eksploatacją silników spalinowych. |
![]() |
Encyklopedia ŻeglarstwaPod redakcją Jacka Czajewskiego (współautorstwo) Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1996. To pierwsza polska, a prawdopodobnie również jedna z
pierwszych w świecie encyklopedia poświęcona
szczególnej dyscyplinie sportu, jaką jest żeglarstwo.
Obejmuje całokształt żeglarskiej wiedzy. Wśród
rozmaitych barwnie ilustrowanych zagadnień znajdują
się hasła opracowane przez współautora, obejmujące
spalinowe napędy jachtów, a więc silniki spalinowe,
przekładnie redukcyjno-nawrotne, linie wałów oraz
śruby napędowe. jest to książka i dla żeglujących
po morzu, i dla spędzających urlopy na jeziorach,
żeglarzy, deskarzy, kajakarzy, motorowodniaków i
bojerowców. |
![]() |
Tendencje w zasilaniu szybkoobrotowych silników o zapłonie samoczynnymWydawnictwo Politechniki Łódzkiej 1998. Monografia
poświęcona jest wysokociśnieniowym układom wtrysku
paliwa szybkoobrotowych silników spalinowych. Układy
wytwarzające wysokie ciśnienia wtrysku rzędu 200 MPa
są nowymi rozwiązaniami i stanowią przełom w
dotychczas stosowanych technikach wtryskowego zasilania
silników o zapłonie samoczynnym. Dzięki nim udaje się
istotnie zmniejszyć zawartość szkodliwych składników
w spalinach, a szczególnie zawartość cząstek
stałych. Zwrócono w niej uwagę na konieczność
ograniczania emisji szkodliwych składników spalin
silników o zapłonie samoczynnym w świetle norm
ustanawianych przez Europejską Wspólnotę Gospodarczą.
Sprecyzowano wymagania jakie powinny spełniać układy
zasilania ekologicznych silników. Następnie
przedstawiono rozwiązania wysokociśnieniowych układów
zasilania silników przeznaczonych do napędu
samochodów, jednostek pływających oraz maszyn
roboczych. Omówiono sterowanie zasilaniem, ograniczenia
w podnoszeniu ciśnienia wtrysku oraz dokonano
porównania przedstawionych układów zasilania. W monografii
wykorzystano materiały z badań prowadzonych przez
autora w ramach projektu badawczego p.t.:
„Optymalizacja wysokociśnieniowego bezpośredniego
wtrysku paliwa w silniku o zapłonie samoczynnym”,
finansowanego przez Komitet Badań Naukowych w latach
1997 do 2000. |
![]() |
Studium przebiegów ciśnień paliwa i
ruchu iglicy rozpylacza w układach wtryskowych silników
o zapłonie samoczynnym
(praca habilitacyjna) Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej, Łódź 2000. Praca
dotyczy badań przebiegów ciśnień i ruchów iglicy
rozpylacza w układach wtryskowych silników o zapłonie
samoczynnym. Celem jej było rozpoznanie parametrów tych
przebiegów oraz powiązanie ich z niektórymi procesami
i zjawiskami zachodzącymi w układach wtryskowych i w
silniku. Przedstawiono
w niej badania konwencjonalnych układów wtryskowych
oraz niekonwencjonalnych układów, sterowanych
elektronicznie, które zaledwie kilka lat temu weszły do
eksploatacji i stanowią przełom w technikach zasilania
silników o zapłonie samoczynnym. Ich charakterystyczną
cechą są między innymi bardzo wysokie ciśnienia
wtrysku osiągające wartość 200 MPa. W badaniach układów konwencjonalnych uwzględniono przebiegi ciśnień w podłużnych i poprzecznych przekrojach paliwowych kanałów i szczelin, a także poprzeczne ruchy iglicy rozpylacza. Omówiono odkształcenia pierścieniowej szczeliny i gniazda rozpylacza podczas wtrysku paliwa oraz wpływ położenia czujnika na mierzony przebieg ciśnienia. Przeprowadzono
badania przebiegów ciśnień i wtrysku paliwa w
układach niekonwencjonalnych, takich jak
pompowtryskiwacze i Common Rail, na stołach probierczych
i na silniku. W oparciu o nie zinterpretowano niektóre
zjawiska towarzyszące wysokociśnieniowemu wtryskowi
paliwa. Podano ograniczenia w zwiększaniu ciśnienia
wtrysku. Na zakończenie przedstawiono wizję
przyszłościowych układów wtryskowych. |
![]() |
Układy wtryskowe Common Rail
Wydawnictwo MiW, Łódź 2001. W monografii przedstawiono rozwiązania konstrukcyjne, właściwości, model matematyczny i sterowanie procesem wtrysku, a także techniki badań najbardziej rozwijających się w chwili obecnej układów wtryskowych Common Rail szybkoobrotowych silników o zapłonie samoczynnym z wtryskiem bezpośrednim. Wykorzystano w niej materiały pochodzące z najnowszych publikacji oraz z badań prowadzonych przez autora w Instytucie Pojazdów Politechniki Łódzkiej w latach 1997 do 2000. Badania te, wykonane w ramach projektu badawczego pt. Optymalizacja wysokociśnieniowego bezpośredniego wtrysku paliwa w silniku o zapłonie samoczynnym, były finansowane przez Komitet Badań Naukowych w Warszawie. Celem, przyświecającym napisaniu tej monografii, było wypełnienie tematycznej luki w postaci zwartego opracowania, zarówno na polskim jak i zagranicznym rynku wydawniczym. Potrzeba takiej publikacji wydaje się być szczególnie uzasadniona jeśli uwzględni się fakt, że Common Rail stanowi, „Nowy rozdział w technikach dieslowskiego wtrysku”, jak określono to w jednym z numerów czasopisma Motortechnische Zeitschrift. Monografia przeznaczona jest dla studentów wyższych uczelni technicznych i inżynierów zajmujących się zagadnieniami silników spalinowych o różnych zastosowaniach oraz dla osób szczególnie zainteresowanych motoryzacją. |
![]() |
Bezkrzywkowy
magnetoelektryczny rozrząd czterosuwowego
silnika spalinowego Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej, Łódź 2007. Monografia dotyczy nowego zagadnienia w dziedzinie silników spalinowych, a mianowicie rozrządu bezkrzywkowego. Przedstawiono w niej koncepcję i teoretyczne podstawy bezkrzywkowego magnetoelektrycznego rozrządu, w którym zawory napędzane są tylko za pomocą siły elektrodynamicznej zmieniającej swój zwrot. Pozwoliło to, poza wałami rozrządu, popychaczami i dźwigniami zaworowymi, wyeliminować z silnika czterosuwowego także sprężyny zaworowe. Wymagany docisk zaworów do ich gniazd zrealizowano za pomocą również siły elektrodynamicznej. Zaprezentowano doświadczalne projekty, prototypy, obliczenia i badania eksperymentalne rozrządu magnetoelektrycznego. Na podstawie uzyskanych wyników badań i analiz stwierdzono, że rozrząd magnetoelektryczny charakteryzuje się zmiennością wszystkich geometrycznych parametrów. Można dzięki temu kształtować przebiegi wzniosu zaworów, uzyskując przebiegi o zmiennych skokach, początkach i końcach, a zatem przebiegi o zmiennych fazach. Takie właściwości rozrządu pozwolą w silniku spalinowym realizować różne opcje wymiany ładunku, wyłączanie z pracy dowolnego cylindra i dowolnej liczby cylindrów, hamowanie silnikiem, nawrotność silnika i wiele innych funkcji. Bezkrzywkowy magnetoelektryczny rozrząd jest rozwiązaniem opartym na polskim wynalazku, którego współtwórcą jest autor niniejszej monografii. Różni się on istotnie od rozrządów badanych przez wiodące w świecie instytuty i firmy silnikowe. Rozrządy te bowiem oparte są na innych koncepcjach, zwykle elektromechanicznych i nie posiadają wszystkich możliwości rozrządu magnetoelektrycznego. Materiał zawarty w monografii został zaczerpnięty z badań prowadzonych przez autora w ramach projektów badawczych finansowanych przez Komitet Badań Naukowych, a później Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Do monografii załączono płytę DVD z filmem przedstawiającym badania rozrządu magnetoelektrycznego. |
![]() |
Dieslowskie napędy jachtów Wydawca: Studio M, Łódź 2012. Format B5, 416 stron, twarda oprawa W
morskiej literaturze naukowo-technicznej i popularnej
znajduje się wiele publikacji poświęconych teorii,
konstrukcji, technologii i eksploatacji jachtów. Brak
jest natomiast na polskim jak i zagranicznych rynkach
wydawniczych zwartych publikacji ujmujących kompleksowo
zagadnienia napędów mechanicznych jachtów, nazywanych
także napędami spalinowymi, których źródłem są
tłokowe silniki spalinowe, głównie silniki Diesla. Wydaje
sie, że brak zwartych publikacji z dziedziny napędów
mechanicznych jachtów może uzupełnić niniejsza
książka pt. Dieslowskie napędy jachtów. Zawarty
w książce materiał obejmuje napędy wyposażone w
silniki Diesla o dużym zakresie mocy znamionowych, od
kilku do około tysiąca kilowatów. W wymienionym
zakresie mocy mieszczą się silniki napędowe jachtów
żaglowych, motorowo-żaglowych, motorowych oraz
żaglowców. Treść książki obejmuje, między innymi,
zagadnienia dotyczące: istoty, podziału i
właściwości napędów, oporów hydrodynamicznych, sił
działających na napędzany jacht, budowy i działania
silnika, zasilania silników paliwem, doładowania
silników, toksyczności silników, budowy i działania
przekładni redukcyjno-nawrotnych, wałów i śrub
napędowych i współpracy śruby z silnikiem. W
większości rozdziałów poruszających wymienione
zagadnienia zamieszczono również uwagi eksploatacyjne.
Niektóre zagadnienia eksploatacyjne wydzielono w postaci
tematów zebranych w piątej części książki.
Przedstawiono tam obsługę napędów, a także niektóre
uszkodzenia elementów napędowych. W szóstej części
książki podano przykłady konstrukcji silników Diesla
i napędów niektórych jachtów. Na końcu książki
załączono mały słownik angielsko-polski podstawowych
terminów z dziedziny dieslowskich napędów jachtów. Książka
przeznaczona jest dla szerokiego kręgu odbiorców
zajmujących się projektowaniem, budową i eksploatacja
jachtów wyposażonych w dieslowskie napędy. Mogą z
niej korzystać studenci uczelni technicznych, morskich i
akademii wychowania fizycznego, a także uczniowie
szkół średnich tych kierunków nauczania, na których
wykładane są przedmioty związane z budowa i
eksploatacją silników spalinowych oraz napędów
jednostek pływających. Może być ona także przydatna
dla inżynieryjno-technicznych pracowników przemysłu
zajmujących się budową, badaniami i eksploatacją
napędów spalinowych oraz jachtów. |
Strona autorska. kzbierski@wp.pl